سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تا کی آب بر کوه می ریزد و آن را نرم نمی کند؟تا کی حکمت می آموزید و دلهایتان بر آن نرم نمی شود؟ [عیسی علیه السلام]
سربازی در مسیر . . .
 
جن-روایات-قرآن-خواب-ازدواج و . . .

 

جن

آنهایی که خداباورند و به روح و معاد معتقدند (غیر از مسلمانان) از آنها به عنوان ارواح خبیثه و یا ارواح شریر و یا شیطان یاد می کنند، برخی هم آنها را موجودات فضایی قلمداد می کنند، مادیون هم که اعتقادی به ذات الهی و قدرت پروردگار ندارند، این موجودات را همان انسانهای اولیه ای می دانند که در سیر تکامل بین انسان و میمون حیران مانده و به شکل و شمایل غریب درآمده اند و یا حتی برخی از آنان معتقدند که اینان انسانهای وحشی و بدوی در اعماق جنگل هستند و گاهی خود را نمایان ساخته و موجب اذیت و آزار انسانهای متمدن می شوند. و اما مسلمانان : بنا به نص صریح قرآن، موجودات عالم به سه گروه گروه تقسیم می شوند:

1ـ جمادات
2_ نباتات

3_ حیوانات

که یا دارای عقلند مانند انسان، فرشتگان و جنیان و یا فاقد عقل و شعورند مانند حیوانات و باز بنا به آیات نورانی قرآن کریم، باید بدانیم که بدون هیچ شک و تردیدی موجودی با نام «جن» در جهان آفرینش وجود دارد که از نظر تکلیف و شایستگی مورد خطاب پروردگار قرارگرفته و مشابه انسان می باشد،

جن در قرآن

?ـ سی و چهار بار نام جن در قرآن کریم آورده شده است.

?ـ هفتاد و دومین سوره قرآن با نام این موجود مزین گردیده است.

3ـ احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، امامان و بزرگان علوم دینی در این خصوص، موجود بوده و در دسترس قرار دارد.

?ـ به وسیله بسیاری از انسانها رویت شده اند. به آیاتی از قرآن کریم که وجود جن را مبرهن می داند اشاره می کنیم:

سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند. (سروه نمل، آیه ??)

برای خدا شریکانی از جن قرار دادند و حال آن که جن را خدا آفریده است. (سوره انعام، آیه ??)

بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند، هر چند که یکدیگر را یاری دهند. (سوره اسرا، آیه ??)

سخن پروردگارت بر تو مقرر شد که جهنم را ازجن و انس انباشته می کنیم. (سوره هود، آیه ???)

ای گروه جنیان و آدمیان، اگر می توانید که از قطر آسمان و زمین بگذرید، بیرون روید ولی بیرون نتوانیدرفت مگر با قدرتی. (سوره الرحمن، آیه ??)

جن در روایات

مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است:
«در آثاری از ابن عباس نقل شده:
زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». (ارشاد ص ???)

از حضرت امام صادق (ع) روایت شده : روزی حضرت رسول (ص) نشسته بود، مردی به خدمتشان رسید که بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. سلام کرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود: «خودش و کلامش شبیه جن است». سپس به او فرمود: کیستی؟ عرض کرد: من هام، پسر هیم، فرزند لاتیس، پسر ابلیس هستم (بحارالانوار ص ??)

بانو حکیمه دختر امام کاظم (ع) گوید: «برادرم امام رضا (ع) را دیدم که جلو در اتاقی با کسی صحبت می کرد در حالی که تنها بود، عرض کردم: با چه کسی سخن می گویید؟ فرمودند: فردی از جن آمده تا مسائلی بپرسد و از چیزهایی شکایت کند» (اصول کافی ص ???)

علامه طباطبایی (ره) می فرمودند: «روزی آقای بحرینی که یکی از افراد معروف ومشهور در احضار جن و از متبحرین در علم ابجد و حساب مربعات بود در مجلس ما حضور یافت،چادری آوردند، دو طرفش را به دست من داد و دوطرف دیگر را به دستهای خود گرفت. این چادر به فاصله دو وجب از زمین فاصله داشت. در این حال جنیان را حاضر کرد، صدای غلغله و همهمه شدیدی از زیر چادر برخاست. چادر به شدت تکان می خورد چنان که نزدیک بود از دست ما خارج شود. من محکم نگه داشته بودم، آدمکهایی به قامت دو وجب در زیرچادر بودند و بسیار ازدحام کرده و تکان می خوردند و رفت و آمد داشتند، من با کمال فراست متوجه بودم این صحنه، چشم بندی و صحنه سازی نبوده و صد درصد وقوع امر خارجی بوده است» (رجایی، تهرانی جن و شیطان ص ??)
جن در لغت

جن در لغت به معنای مستور و پوشیده است،همان طور که بچه در رحم و پنهان از چشم ما را «جنین» گویند و جنت اشاره به باغی است که درختان آن مانع از به چشم آمدن زمینش می گردد. و شاید علت شک و تردید در وجود جن نیز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حس بشری است، که علت آن در ذات خلقتش نهفته است. قرآن کریم خلقت جن را چنین بیان می دارد:

خلقت جن در قرآن

و جان (که در بعضی از متون اسلامی آمده است، جان پدر جن است همان طور که آدم، پدر انسان) را پیشتر، از آتش زهرآگین آفریدیم. (سوره حجر، آیه ??)

خدا انسان را از گل خشک شده ای چون خاک سفال آفرید و جنیان را از شعله ای بی دود. (سوره الرحمان، آیه ?? و ??)

مرا از آتش خلق کردی و او (انسان) را از گل آفریدی.از این آیات در می یابیم که جن، آتش است و انسان از جنس خاک، و این چنین دریافت می شود که جنیان قبل از انسان خلق شده اند، و از آن جایی که هر دو از ماده آفریده شده اند پس مادی هستند، ولی دو تفاوت اساسی آنها را از سایر موجودات متمایز می سازد:
تفاوت جن با انسان
?ـ می توانند خود را به هر شکل و قیافه ای درآورند (آکام المرجان) (به استثنای پیامبران و ائمه معصوم و بنا به برخی روایات حتی احدی از شیعیان).
?ـ از چشم موجودات دیگر پنهانند.

3)میتوانند خود را به هر شکلی و با هر حجمی درآورند،

4) بعد زمان برایشان معنا ندارد، و مسافتی را که بشر مدتها باید آن را طی کند، در لحظه ای می پیمایند

5)و اعمالی را که از توان انسان خارج است آنها به راحتی قادر به انجامش هستند

6)قدرتشان از نظر جسمی از انسان به مراتب بیشتر است،
برتری جن بر انسان

با توجه به وجوب سجده بر انسان در قر آن توسط شیطان که از جنیان است و همچنین (سوره اسرا، آیه ??)که می فرماید :  «و ما فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.» میتوان گفت که به کار بردن این واژه عامیانه یعنی (از مابهتران) در مورد جن غلط است.

تغذیه جنیان

از آنجا که هر موجودی برای ادامه حیات خود احتیاج به تغذیه و خوراک دارد جنیان نیز به طور قطع از چیزهایی تغذیه می کنند. چنان که «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جن خدمت پیامبر اکرم (ص) شرفیاب شدند و عرض کردند:
ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را به آنها عطا کرد.» (وسایل الشیعه، جلد?، ص ???)
و نیز امام صادق (ع) می فرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است». (وسایل الشیعه

مغز استخوان، بوی غذاهای انسانها ، هوا ، علف و سبزیهای خوش طعم ، جو ، شاهدانه ، ...جزو غذاهای جنیان است

سخن گفتن جنیان

 از آنجایی که جنیان نیز مادی هستند و زندگی اجتماعی آنها ایجاب می کند که با یکدیگر سخن بگویند، پس به طور قطع و یقین آنها اصواتی برای انتقال مفاهیم به یکدیگر دارند ولی در فهم ما نیست. البته کسانی می توانند به طریقی حرفهای آنها را دریابند و با آنها سخن گویند; چنانکه حضرت رسول و برخی از امامان با آنها صحبت می کردند و افرادی بنا بر تواناییهای خاصی می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

. تقریباً جن های هر منطقه لباس و زبان محلی همان منطقه را دارند

مکان جنیان

اجنه در همه جا وجود دارند. البته برخى از روایات به اماکن خاصى اشاره کرده‏اند که جن در آنجا حضور بیشترى دارد و گویا موطن اصلى آنها تلقى مى‏شود.این مکانها عبارتند از: بیابان‏ها، اعماق زمین، مناطق خلوت، اعماق اسمان، محل دفن مردگان ، اعماق دریاها و اقیانوسها ، مکان‏هاى نجس، حمام، دستشویى، و .....

تولید مثل جنیان

آنچه مسلم است این است که بنابر ذات وجودی جنیان آنها نیز مانند انسان دارای غریزه جنسی بوده و توالد و تناسل دارند و لازمه ادامه و بقای نسلشان آمیزش جنس مونث و مذکر است. ابن عربی در فتوحات گفته است: (تناسل جن به القای هوا در رحم اثنی (جنس ماده) می‌باشد). (جن و شیطان ص ??) . روایتی است از بخشی از وصیت حضرت رسول (ص) به امیرالمومنین (ع) که فرمود: «ای علی، در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن و... همانا جنیان در این سه شب به پیش زنان خویش (برای مقاربت) می‌روند». (وسائل الشیعه، ص ??) .

اجنه مراسم ازدواج دارند و بصورت خانوادگی زندگی میکنند . مدت بارداری آنها کم تر از انسان است و معمولا هر شکم بیشتر از یک بچه متولد نمیشود. وضع حمل آنها آسان تر از بشر است رشد بچه سریعتر و بلوغ هم دارند.

خواب جنیان

از حضرت صادق (ع) روایت است که می‌فرمایند: «به غیر از خداوند متعال همه خواب دارند، حتی فرشتگان». (میزان الحکمه، ص ??) و حدیثی است از رسول خدا(ص) که می‌فرمایند: «خواب به چهار گونه است، پیامبران به پشت می‌خوابند، مومنین به دست راست، کافرین و منافقین به دست چپ و شیاطین به رو می‌خوابند »

مرگ جنیان

جنیان نیز مانند هر جانداری همان طور که دارای حیات هستند مرگ هم شامل حالشان می‌شود. چنان که در قرآن کریم آمده: «و بر آنها (خطا کاران) نیز همانند پیشینیانشان از جن و انس عذاب مقرر شد». (سوره فصلت، آیه ?? ) . طول عمرشان بیشتر از آدمی است مرگ دارند جسمشان فنا میشود و احتیاجی به قبرستان ندارند.

تکالیف جنیان در مقابل خداوند

«جن و انس را جز برای پرستش خود نیافریده ام». (سوره ذاریات، آیه ??) ناصر خسرو نیز این طور می‌سراید: داخل اندر دعوت او جن و انس تا قیامت امتش هر نوع و جنس جن نیز مانند انسان مختار است و حق انتخاب دارد و مانند ما در اجرای قوانین دینی مکلف است، چگونگی عبادت و اجرای احکام در میان آنها، مشخص نیست ولی آنچه مسلم است، این است که پیامبرانی که برای هدایت مخلوق برگزیده شده اند، جنیان را نیز هدایتگرند

که علامه طباطبایی (ره) فرمودند: «اتفاقا در این باره از خود جنیان هم سوال شده که آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟ در پاسخ گفته اند: «پیامبران ما انسانند و اینک ما به رسالت حضرت ختمی مرتب ایمان آورده ایم و او را آخرین پیامبر می‌دانیم». (جن و شیطان) از بسیاری از آیات، روایات و احادیث نیز این طوراستنباط می‌شود که بعضی از جنیان کافر و بعضی مسلمانند و حتی قبل از ظهور اسلام برخی از آنهایهودی بوده اند که بعد از اسلام به پیشگاه حضرت محمد(ص) آمده و مسلمان شده اند، و برای آنها عقوبتی همانند عقوبت انسانها در نظر گرفته می‌شود. در قرآن آمده است: «بعضی از ما مسلمانند و بعضی از حق دور و آنان که اسلام آورده اند در جست و جوی راه راست بوده اند، اما آنان که از حق دورند هیزم جهنم خواهند بود و اگر بر طریق راست پایداری کنند، از آبی فراوان سیرابشان کنیم». (سوره جن، آیه ??، ?? و ??) از آیه این چنین برمی آید که جنها همانند انسان به گونه های مختلفند، بعضی کافر و بعضی فاسق و ظالم البته برخی نیز نیکوکار و صالح بوده و دارای عقاید مختلف و ادیان مختلف هستند. از ابوحمزه ثمالی نقل شده: «روزی جهت شرفیابی به حضور امام باقر (ع) اجازه خواستم، گفتند که عده ای خدمت آن حضرت هستند، لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی شناختم و غریب به نظرم آمدند. چون اجازه شرفیابی گرفتم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم، فدایت شوم، الان زمان حکومت بنی امیه است و شمشیرهای آنها خونریز می‌باشد. امام فرمود: ای اباحمزه! اینان گروهی از شیعیان، از طایفه «جن» بودند و آمده بودند تا از مسائل دینی خود سئوال کنند». (جن و شیطان، ص??)

آیا فرشتگان و شیاطین از جنیان هستند

همان طور که گفته شد بنا بر قرآن کریم سه موجود انسان، فرشته و جن دارای عقل و شعورند و بنا بر مصلحت خداوند در صحنه گیتی ظاهر شدند و نامی از شیطان به طور مستقل به میان آورده نشده است.

آن گاه که به فرشتگان گفتیم تا آدم را سجده کنید، همه جز ابلیس که از جن بود و از فرمان پرودگارش سر برتافت سجده کردند». (سوره کهف، آیه ??)

البته در میان علما در این مورد اختلاف نظر وجود دارد .

ترس از جنیان

جنیان نیز مانند انسان، خوب و بد دارند و از آنجایی که در میان انسانها زندگی می‌کنند و تعدادشان نیز بسیار زیادتر از انسانهاست دیدار با آن ها برای هیچ کس غیر ممکن نیست ولی چه بسا بسیاری از اختلالات روحی، روانی که به جسم هم آسیب جدی وارد می‌سازد، ناشی از دیدار با یک جن خوب و نیکوکار بوده و تنها ترس از دیدار با این موجود، فرد را دچار عارضه ساخته و هیچ قصد و عمدی از سوی جنیان در کار نبوده است.

سایر نکات راجع به جن

جن ها مثل انسانها، از نژادهای مختلف هستند. قیافه ها ، طرز حرکت و حتی آفرینش اندامهاشون با هم فرق داره. بعضی نژادها سه یا دو انگشت دست دارند،بعضی پرموترند، بعضی نژادها قدبلند با پاهای بزرگند و روی زمین می دوند و نژادهایی از جن هستند که فقط نیم تنه شبیه انسان دارند و قسمت پایینی بدنشون توده سفید ابری شکلی ست و روی هوا می لغزند. حتی نژادی از جنها، هم نر و هم ماده اند. یعنی هم خصوصیات اخلاقی نرها رو دارند و هم ماده ها رو و بســـیار پرقدرت و کاملند.تعداد نژادهای جن خیــلی زیاده

. . . . . . . . . . . . . . . .

اکثر جن های خداپرستی که من باهاشون روبرو شدم، اگر ماده بودند موهای بلند به رنگهای نقره ای و طلایی روشن داشتند، دهان کوچک و چشمهای مورب خوشرنگ با نگاه نافذ و نرها معمولا موهای تیره تر و کوتاه داشتند. موهای تمام جن ها کمی مات تر از موی انسانه. جن های خداپرست به فکر صدمه زدن به انسان نیستند و حتی اگر از انسان صدمه ببینند بسیار پیش میاد که گذشت کنند. بعضی جن های خداپرست بســـیار مهربان و بزرگوار و دانا هستند و حضور و کمکشون به انسان خیلی با ارزش و البته نادره.
جنهای خداپرست کمتر به طرف انسان میان چون تمایلی به ایجاد ترس و مشکل برای انسانها ندارند. انسانها حتی اگر جن ها رو نبینند، موقع حضورشون دچار درد و اصطلاحا سنگینی میشن. بخاطر سطح انرژی های مختلف. جن های خداپرست به شدت از انجام کارهای ناشایست دوری می کنند. بخصوص از برداشتن وسایل و متعلقات انسانها. اگر برای انجام کار ناشایستی اجیر بشن، با اکراه انجام میدن و کلا در هر شرایطی جنهای خداپرست با ملاحظه تر از جن های کافرند.
جن های خداپرست معمولا غذای پخته می خورند. از گوشت یا خون انسان به هیچ وجه تغذیه نمی کنند. معمولا مودبانه و آروم غذا می خورند - البته طرز غذا خوردن به سطح تربیت نژادی شون هم بستگی داره! - و به پاکی غذا اهمیت می دن.

درخواست ازدواج جن از انسان

حجه الاسلام آقا سید محمد ابراهیم حسینی (صدر)نقل فرمودند که :من در سال1374 در روستای کرزان از توابع تویسرکان منبر می رفتم.روز تاسوعا بود. بامیزبان خود اقای محمود افشاری برای گردش به صحرا رفتیم .پدری با دوفرزندش را دیدیم که لوبیای قرمز می کاشتند.بعد از احوالپرسی سخن معجزه ائمه به میان آمد.آقای کریمی داستان جالبی نقل کرد وگفت :یکی از بچه ها به نام عباس مرد متدین ودقیق در انجام تکالیف شرعی است که با مادر وهمسر خود زندگی می کند.روزی از محل کار خود خارج شده به سوی منزل میرود در بین راه صدای دختری به گوش میرسد که ایشان را با نام صدا میزند.وقتی که بر میگردد دختری زیبا با قیافه بسیار دلفریبی را مشاهده میکند آن دختر اظهار می کند عباس من عاشق تو شدم و در خواست ازدواج با تو را دارم .عباس با شنیدن این کلام در حالی که از اتهام مردم هراسان است که در کوچه با چنین دختری مشغول صحبت گردیده گفت : من همسر و مادری در تحت تکلف خود دارم و هیچ گونه توانایی اراده دو همسر ومادرم را ندارم .دختر اظهار میکند که من از شما توقع مخارج وغیره را ندارم بلکه نیازهای مادی شما را هم هرچه باشد برطرف خواهم کرد . عباس می گوید چون نمی خواستم در جایی که مردم متوجه بودند با او صحبت کنم تا مبادا آبرویم خدشه دار شود لذا بی اعتنایی کرده و به سوی منزل روانه شدم . وقتی به منزل رسیدم دیدم جلوتر از من آمده و در منزل نشسته است .گفتم:
من تا به امروز اصلا تو را ندیده ام تو چطور ندیده عاشق من شده ای؟ گفت : من از طایفه جن هستم انسان نیستم ولی چکنم عاشق و دلباخته تو شده ام از تو تقاضای ازدواج دارم و تمام زندگی ترا تضمین میکنم که با خوشبختی زندگی کنی .عباس میگوید او هرچه اصرار می کرد من مخالفت میکردم تا اینکه گفت : عباس من میروم تو تا فردا با مادر و همسرت مشورت کن. در همین حال مادر وهمسرم نشسته بودند گفتند : گویا تو با کسی صحبت میکنی ما که غیر از تو کسی را نمی بینیم من جریان را شرح دادم مادرم گفت : عباس جن زده نشده باشی؟ آن روز گذشت فردا من طبق معمول به دکان رفته مشغول کار شدم ودر وقت همیشگی به خانه بر گشتم وقتی که وارد شدم دیدم باز آن دختر نشسته و منتظر است . بعد از سلام و جواب گفت : عباس! با مادر وهمسرت مشورت کردی؟ گفتم: دیروز من به تو گفتم من نیازی به ازدواج دوم ندارم و خواهش میکنم که دست از من بردار. او گفت : من در عشق تو بیقرارم و می سوزم استدعا میکنم با من ازدواج کنی و همین طور اصرار میکرد .گفتم : خلاصم کن من ابدا به ازدواج دوم تن نخواهم داد باز دیدم رهایم نمی کند ناچار برای خلاصی خود سیلی محکمی به صورتش زدم . نگاه به من کرد وگفت: اگر من چنین سیلی به تو بزنم زنده نخواهی ماند .در همین حال وقتی از من مایوس شد یک سیلی به من زد .دیگر نفهمیدم جریان چه شد وقتی مادر وهمسرم می بینند من نقش زمین شدم مرا به
پزشک می رسانند . ولی چون کاملا لال شده بودم از معالجه من نا امید می شوند. عباس بعد از مدت مدیدی با همین حال که قادر به سخن نبود زندگی میکند تا اینکه روزی آرزو میکند که به زیارت امام رضا (ع) نائل آید و این آرزو را با اشاره به نزدیکان خود میفهماند . مادر وهمسر و برادری که در تهران زندگی میکرد به همراه عباس به مشهد مقدس عازم میشوند . یک هفته در مشهد میمانند و هر روز به زیارت مشرف میشوند تا اینکه روزی در منزل عباس امام رضا(ع) وامام زمان (عج) را در خواب میبیند و شفای کامل پیدا میکند


کلمات کلیدی: مقالات علمی، احادیث، روایات، جن

نوشته شده توسط سرباز هیچم ولایت 89/8/8:: 4:32 عصر     |     () نظر
درباره
اون یکی وبلاگم

سربازی در مسیر . . .

محکوم کردن توهین به پیامبر

صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
عاشق آسمونی
عاشقان
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور !
عشق است حجازی و استقلال
حقیقت مجازی ______ HAQIQAT.TK
لحظه های آبی
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فقط خدا
همنشین
دل نوشته ها
welcome to bidaran
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
سید علی خامنه ای
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
عکس و مطلب جالب و خنده دار
قیدار شهر جد پیامبراسلام
*پرواز روح*
آدینه ی ظهور
مبادا روی لاله ها پا گذاریم
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
شیمی وزندگی
● بندیر
افطار
سدید کاشان
لنگه کفش
دنـیـــای جـــوانـی
.::نهان خانه ی دل::.
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
بچه مرشد!
ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
سیب خیال
.:: بوستان نماز ::.
««««« آخرالزمان »»»»»
لباس شخصی
جبهه وبلاگی غدیر
مهر بر لب زده
نشریه حضور
قطره ای ازدریا
blog MNK
خدای نزدیک
سرّسلوک
منجی بشر
کانون فرهنگی شهدا
شهرستان بجنورد
عشق الهی
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
بی سر و سامان
~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
..::* حامیان ولایت *::..
آقاشیر
بازی موبایل،بازی جاوا،بازی سیمبین،دانلود بازی موبایل های جدید
web4life
ستارگان دوکوهه
سروش دل
شلمچه
فریازان...faryazan
امام مهدی (عج)
خبر روز
یادداشتها و برداشتها
خاطرات دکتر بالتازار
.: شهر عشق :.
اولین وبلاگ نقد بحث و دانلود بازی های رایانه ای GUSTPC
اردبیل بهشتی پنهان
بوی سیب
بادصبا
نوای دل
جاده مه گرفته
طریق یار

دکل ابوذر ...
سایت روستای چشام

تیشه های اشک
yazd blog
شیخا
مهاجر
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
سلام شهدا
محمدمبین احسانی نیا
شهسوار دل
ستاره سهیل
انسان جاری
تجارت اینترنتی
سرافرازان
غزل عشق
اصل 110، اصل ولایت فقیه (ولایت نیوز)
گلبرگ
درددل
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
دوچرخه
تمهیدات
ایهاالناس بدانید گدای حسنم
جرعه ای از شراب عشق
«نجوای شبانه»
عشق آباد شهرمن
سربازی در مسیر
کبوتر حرم
دل نوشته
سعادت نامه
آدمکها
من الغریب الی الحبیب
نور
teen boys
پنجره چهارمی ها
عشق
توشه آخرت
تاریخ مصرف یا بهتره بگم تاریخ بی مصرف
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
میم.صاد

عطش
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
بچّه شهید (به یاد شهدا)
عکس بازیگران ، اس ام اس عاشقانه و توپ
نامه ای در راه عشق
شهدای دفاع مقدس
مردود
شاره کم سنه
جوان امروزی
خیبری ها
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
COMPUTER&NETWORK
زمزمه ی کوچه باغ شاه تور
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
پلاک 40
مکاشفه مسیح
سالار نیوز خسروشهر
هر چی تو دوست داری
پاتوق دخترها وپسرها
کارون
راه کمال
مائــده الهی
تنهایی.......
روانشناسی
سرود عرش
نگاه منتظر(عبد منیب)
کیمیا
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)
* روان شناسی ** ** psycology *
بیارجمند
انجمن خیریه رهروان سیره علوی
هیئت
ایرانی باشیم
صاعقه
هر چی تو بخوای
گروه فرهنگی سردار خیبر
ولایت نامه مادر
سید خراسانی
همسایه خورشید
جهادی
باصری
نوستالوژی دل ....
خیارج سرای من است
حرفهای آسمانی
نشانه های ظهور
دانلود و نقد کتاب
فاطمیون لنجان
راه و راهنما
داش هادی
★ستاره ی سرخ★
فرشتگان رنجور
وبلاگ مرزداران عشق(ایران)
ناجی
شقایق
نبض شاه تور
کیمیای ناب
شهادت
خاکریز ولایت
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
وبلاگ شخصی مرتضی صادقی
آمرین به معروف و ناهیان از منکر
مرامنامه عشاق
صل الله علی الباکین علی الحسین
سپید و سیاه
Sense Of Tune
سنگرعلم
نماز ریشه ی همه ی خوبیها
هستی مامان
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
اللهم عجل لولیک الفرج
متالورژی_دانلودکده ی مهندسی متالورژی(rikhtegari.com)
جومونگ
بچه های خاکریز
خطِ مقدم
قافله شهداء
بیا2...در خدمتیم
میم مثل مغنیه
ورزشی & کامپیوتر & موبایل & بازی
مذهبی-سیاسی-فرهنگی
نسل سوخته
عشق پنهان
انتظار نور
شاید آن نقطه ی نورانی چشم گرگان بیابان است
برو بچه های ارزشی
سرزمین جالب و دیدنی...!!!
فاو.سرزمین رهایی
جامع ترین وبلاگ خبری
دوستانه
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اخبارکامپیوتر و آی تی، دانلود انواع نرم افزارها
Sea of Love
MOHAMMAD.HAHSEMI86@YAHOO.COM
گمنام
فقط خدا
مذهب عشق
گروه فرهنگی اهل البیت(علیهم السلام) دستگرد برخوار
آزاد اندیشان
پایگاه سایبری شهید حاج حفظ الله عابدینی
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
گالری
حفاظ
پایگاه فرهنگی
اسکی روی نور
نگاه بیدار
زازران همراه اخر
سرزمین مادری
گل نرگس
قاصدک پر طلایی

خدمات گسترش انفور ماتیک
یادداشتهای روزانه رضا سروری
داود ملکزاده خاصلویی
دیده بان
شش گوشه
کشکول طلبگی
قاب نگاه من
حضــور
تـــــــــــــــنـهایــی
دانلود و آموزش
فریاد بی صدا
دل نوشته های دخترک تنها
دنبال عدالت
شهید عباس افشار
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
عکس
تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!!
بسیجیان عملیاتی
ارتش سرخ مهدی(عج)
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
امیدزهرا omidezahra
ESPERANCE
هامون و تفتان
بسیج مستضعفین
دل مجنون
خدایا عاقلی مودبم فرمای...
عکس های باغبادران
خورنیوز
جوانان بیجار
..::منتظر بیداری::..
جیگر طلا
در انتظار ققنوس
کوثر قدر
یالان دنیا
سه ثانیه سکوت
.:: بلاجویان ::.
عشق یعنی در فراقش سوختن
شاید طنز شاید...
جوک و خنده
معرفی برترین وبلاگ های پارسی بلاگ
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
کلبه شعر و مقاله و دانلود
بچه مسلمون
مسائل شیطان پرستی در ایران و جهان
ظهور
حرف های جوانی
صبح صادق
دولت جاویدیافت هرکه نکونام زیست
پرسمان
سیاسی
کشکول
درود بــــر پادشاهـــــم کـــوروش بــــزرگ
آرمش در هیاهو
شعر مزار
پنجره ای رو به خاطرات...
چریک دانشگاه
انجمن هواداران بارسلونا
راه را با این می توان پیدا کرد
فریاد بی صدا
نسیم وحی
مهندسی شیمی و نفت
یکتا
تو را من چشم در راهم
چشم
ولایی
پرسش مهر + پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت
mled.parsiblog.com......for you
باران بی امان
!به سایت گیم چیتس خوش آمدید!
آموزش پیشرفته مدیریت وبلاگ
دل نوشته های من
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ
کد های من

سربازی در مسیر . . .

محکوم کردن توهین به پیامبر